bewustwording, bezieling en leiderschap

Vertrouwen op je innerlijke zekerheid

Behoeften, elk mens heeft zijn/haar eigen behoeften. Wat is dat nu eigenlijk een behoefte? Je kunt dit omschrijven als iets waardevols of belangrijks dat je nastreeft om te hebben. Elk mens heeft zo zijn/haar pallet aan behoefte. Met behoeften is het zo geregeld dat de keuzes die we maken en de handelingen die we doen erop zijn gericht om je behoefte te bevredigen. Onze behoeften hebben dus een zeer sterke invloed en sturen onze keuzes en gedrag aan.

Behoeften
In de tijd dat ik nog in loondienst werkte had ik sterk de behoefte aan zekerheid. Ik bevredigde deze behoefte door uitsluitend bij een andere werkgever te gaan werken als ik een contract voor onbepaalde tijd kreeg. Dit arbeidscontract gaf mij een gevoel van zekerheid en vooral financiële zekerheid. Een ander voorbeeld waarop ik de behoefte aan zekerheid bevredigde was door mentale controle te houden. Als er iets moest gebeuren, dan zat ik te bedenken wat er mis kon gaan, wat er gedaan moest worden om alles te laten verlopen zoals gepland en controleerde ik heel vaak of alles nog aan de verwachting voldeed. Met andere woorden, de behoefte aan zekerheid vervulde ik op verschillende manieren van handelen.

Bewust en onbewust
In behoeften kunnen we onderscheid maken tussen bewuste en onbewuste behoeften. Van sommige behoeften zijn we ons zeer bewust, bijvoorbeeld als onze mond en tong droog begint aan te voelen dan hebben we behoeften aan water. Van andere behoeften zijn we ons op enig moment minder of niet bewust. In de tijd dat ik nog in loondienst werkte had en sterk de bewuste behoefte had aan zekerheid, had ik ook een onbewuste behoefte, namelijk de behoefte aan acceptatie en waardering door mijn omgeving. Alleen had ik dat niet in de gaten, dat inzicht kwam ongeveer in 2006 tijdens mijn NLP Practitioners opleiding. Ik had dus een onbewuste behoefte naar acceptatie en waardering. Hoe deed ik dat? Als mijn leidinggevende me geen compliment gaf voor iets wat ik als een prestatie beschouwde, ging ik vragen hoe hij deze prestatie vond. Ik waste bijvoorbeeld elke week mijn auto, om maar te laten zien wat voor mooie auto ik eigenlijk bezat. En om het helemaal toe te lichten, op het moment dat ik met een nieuwe lease auto de garage uitreed, was ik al vrij snel bezig met de volgende. Zo heb ik ook verschillende banen gehad, telkens weer een carrière stap met een hogere functie en een hoger salaris.De lease auto die ik reed en mijn carrière waren een symbool van succes. Succes in de zin van ik kan echt wel iets hoor, kijk maar, waardoor mensen mij hun waardering gaven en ik me dus zelfverzekerder ging voelen.

De illusie en het toneelspel
Niet dus. Dit alles was één grote illusie, één grote klucht met mijzelf in de hoofdrol zonder dat ik dat in de gaten had. Gelukkig kreeg ik na mijn ontslag op mijn verjaardag in 2001 een ander perspectief en ben als waarnemer in de zaal van het theater gaan zitten om mezelf te zien spelen in de lucht. Overigens wist ik dat dit ontslag op mijn verjaardag een cadeau moest zijn, alleen was me toen niet duidelijk welk cadeau ik eigenlijk kreeg.

Kortom, de behoefte aan zekerheid, acceptatie en waardering impliceert dat er eigenlijk sprake is van een gevoel van onzekerheid, niet goed genoeg zijn en een gevoel van onderwaardering. En juist dat stuurde het zogenaamde compensatiegedrag aan. Ik was bezig zekerheid en waardering van externe factoren te laten afhangen en heb gemerkt dat dit echt niet werkt. Er was immers nooit een echte tevredenheid.

Goed nieuws
Zekerheid en waardering ontlenen aan externe factoren is een illusie. Gelukkig hebben we geen externe factoren hiertoe nodig. Elk mens heeft alle in zich om zich zelfverzekerd en gewaardeerd te voelen.

Twijfel en onzekerheid zijn een gevoel dat we hebben, dat oorspronkelijk door je verstand wordt gegenereerd. Twijfel en onzekerheid zijn een vervelend gevolg/bijproduct van je denken. Ervaar het als een beperkende of negatieve gedachte die een gevoel van onzekerheid geeft. Om dit om te buigen is het dus belangrijk om ten eerste: positiever te zijn in je denken en ten tweede: niet alleen je verstand te volgen, maar ook je gevoel te volgen. Dit begint met bewustwording. Word je eens bewust van je denken en telkens als je een negatieve gedachte opmerkt, maak deze dan direct positief. En, wordt je eens bewust van je gevoel en wat je allemaal voelt. Durf er vervolgens ook naar te handelen. Dit zijn al twee hele praktische manieren om snel merkbare effecten te hebben.

Acceptatie en zelfwaardering
Waardering van anderen heb je niet nodig als een noodzakelijkheid om je goed te voelen, zolang je jezelf accepteert en waardeert om wie je bent en wat je doet. Je doet het namelijk altijd goed! Vanuit deze overtuiging 'keur je jezelf niet af' en 'maak je jezelf 'niet kleiner'. Een simpele oefening om mee te beginnen is de volgende: neem een goot vel papier en schrijf in het midden ik waardeer mijzelf om wie ik ben, omdat '...', of 'ik ben goed zoals ik ben, omdat .....'. Leg dit vel papier ergens neer waar het voor jou veilig voelt. Dagelijks schrijf je meerdere keren een antwoord op het vel papier en doe dat eens twee tot drie weken. Houd dit wel vol en als je na twee tot drie weken ermee stopt, ga dan maar eens goed al je antwoorden lezen waarom jij jezelf waardeert om wie je bent en merk wat er in je leven verandert.

Op deze manier versterk je het gevoel van innerlijke zekerheid en zelfvertrouwen. Hierdoor heb je geen behoefte meer aan externe zekerheid en externe waardering. Je hoeft dan niet meer 'te leunen' op anderen. Waardering van anderen is dan geen noodzakelijkheid meer, maar iets om echt van te genieten. Een heel ander uitgangspunt, waardoor meer ruimte ontstaat voor je anderen behoeften en zaken die je belangrijk vindt, zoals jouw persoonlijke waarden. Een heel ander uitgangspunt die andere keuzes en ander gedrag tot gevolg hebben, waar je uiteindelijk meer vreugde aan beleefd.

Met hart & Ziel
Deze uitdrukking kent iedereen wel; in verbondenheid met je hart ben je verbonden met je Ziel. Je weet dan wie je bent en je bent verbonden met je 'zeker weten'. Vanuit deze essentie is het leven positiever, gemakkelijker en vreugdevoller. Denken vanuit je gevoel maakt dat je je denken inzet vanuit jezelf om dat te doen wat je diep van binnen wilt doen.

 

mail door naar een vriendreageer naar Marcus persoonlijk

Klik hier voor alle inspiratie